Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kąty Wrocławskie
Rozdział 1.
Przedmiot regulaminu
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kąty Wrocławskie, zwany dalej Regulaminem, ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kąty Wrocławskie.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. w Dz. U. 2019 r., poz. 2010 z późn. zm.);
2) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3.1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku poprzez zbieranie i pozbywanie się w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie.
2. Właściciele nieruchomości prowadzą obowiązkowo w opisanym niżej zakresie selektywne
zbieranie i przekazywanie do odbioru odpady komunalne następujących frakcji:
- odpady z papieru,
- odpady ze szkła,
- odpady metali,
- odpady tworzyw sztucznych,
- odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
- bioodpady,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe,
- zużyte opony,
- odpady budowlane i rozbiórkowe,
- przeterminowane leki i chemikalia,
- odpady niebezpieczne,
- odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki,
- zużyte baterie i akumulatory,
- tekstylia i odzież.
3. Odpady pozostałe po wysegregowaniu frakcji opisanych w ust. 2 należy zbierać oddzielnie jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.
4. Odpady wymienione w ust. 2 pkt 1-6 odbierane są bezpośrednio z nieruchomości, przy czym w zabudowie wielorodzinnej, w której mieszkańcy korzystają z pojemników zbiorczych, należy je dostarczyć do punktów, w których znajdują się zbiorcze pojemniki do segregacji odpadów.
§ 4. 1. Właściciel nieruchomości, która w części służy do użytku publicznego, jest zobowiązany do utrzymania czystości i porządku w tej części, w tym uprzątnięcia z terenów stanowiących ciągi komunikacyjne błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń takich jak w szczególności opadłe liście oraz odpady pozostawione w miejscu do tego nieprzeznaczonym.
2. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z części nieruchomości służących do użytku publicznego, należy uprzątać z częstotliwością zapobiegającą gromadzeniu się tych zanieczyszczeń, zapewniając wolne przejście dla pieszych, z zachowaniem możliwości odpływu wody roztopowej do kanalizacji. Pryzm powstałych przy uprzątaniu terenu nie powinno lokalizować się na terenach zieleni, przy drzewach i w misach drzew, w pojemnikach przeznaczonych na kwiaty oraz przy urządzeniach takich jak latarnie, sygnalizatory świateł.
§ 5. 1. Dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie po spełnieniu poniższych warunków:
1) pojazd jest dopuszczony do ruchu i nie obserwuje się wycieków z instalacji,
2) mycie pojazdu nie stanowi wykonywania działalności gospodarczej,
3) pojazd myty jest na terenie utwardzonym, przy użyciu środków ulegających biodegradacji, a ścieki trafiają do kanalizacji sanitarnej lub do zbiornika bezodpływowego; w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane do zbiorników wodnych, do ziemi oraz do kanalizacji deszczowej.
2. Dopuszcza się prowadzenie drobnych napraw pojazdów mechanicznych poza warsztatami samochodowymi, wyłącznie na utwardzonej i zabezpieczonej przed przenikaniem płynów do ziemi części nieruchomości, tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające w wyniku napraw odpady zostaną niezwłocznie zebrane i zapewni się ich pozbycie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych, wymagania dotyczące rozmieszczania tych pojemników i worków i ich utrzymania oraz wymagania dotyczące utrzymania miejsc gromadzenia odpadów
§ 6. 1. Odpady komunalne należy gromadzić jedynie w zamykanych, szczelnych, wyłącznie do tego celu przeznaczonych pojemnikach lub workach o pojemności odpowiedniej dla ilości osób zamieszkałych na terenie nieruchomości lub ilości gromadzonych odpadów.
2. Bioodpady na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi mogą być zagospodarowane w przydomowym kompostowniku.
3. Na terenie nieruchomości stosuje się pojemniki o minimalnej pojemności 120 l.
4. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o łącznej pojemności zapewniającej zbieranie odpadów w ilości odpowiadającej tygodniowym uśrednionym normom wytwarzania odpadów komunalnych, określonym w § 7 Regulaminu.
5. Na drogach publicznych umieszcza się pojemniki o pojemności co najmniej 35 l.
§ 7. 1. Łączna dla wszystkich frakcji pojemność minimalna pojemników i worków służących do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, powinna wynikać z następujących tygodniowych uśrednionych norm wytwarzania odpadów komunalnych:
1) dla budynków mieszkalnych – co najmniej 30 l na jednego mieszkańca,
2) dla szkół wszelkiego typu, przedszkoli i żłobków – co najmniej 5 l na każdego ucznia, dziecko, pracownika,
3) dla lokali i punktów handlowych – co najmniej 15 l na każdego pracownika,
4) dla lokali gastronomicznych – co najmniej 20 l na każde miejsce konsumpcyjne,
5) dla punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej 15 l na każdego pracownika,
6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych – co najmniej 10 l na każdego pracownika,
7) dla hoteli, internatów, pensjonatów itp. – co najmniej 15 l na jedno przewidziane do zajmowania łóżko,
8) dla ogrodów działkowych – co najmniej 10 l na każda działkę w okresie od 1 marca do 31 października, a poza tym okresem – 1 l na każdą działkę,
9) dla targowisk, hal targowych, giełd – co najmniej 15 l na każdego pracownika,
10) dla obiektów sportowych i obiektów użyteczności publicznej – co najmniej 15 l na każdego pracownika,
11) dla cmentarzy – co najmniej 2 l na jedno miejsce pochówku, a w okresie świąt – co najmniej 10 l na jedno miejsce pochówku.
§ 8. 1. Obowiązek selektywnej zbiórki odpadów obejmuje zbieranie na terenie nieruchomości wskazanych poniżej odpadów komunalnych w następujący sposób:
1) odpady z papieru – w przypadku budynków mieszkalnych wielolokalowych w pojemniku koloru niebieskiego z napisem „papier”, a w przypadku budynków jednorodzinnych w worku koloru niebieskiego z napisem „papier”,
2) odpady tworzyw sztucznych, metali i odpady opakowaniowe wielomateriałowe – w przypadku budynków mieszkalnych wielolokalowych w pojemniku koloru żółtego z napisem „metale i tworzywa sztuczne”, a w przypadku budynków jednorodzinnych w worku koloru żółtego z napisem „metale i tworzywa sztuczne”,
3) odpady ze szkła – w przypadku budynków mieszkalnych wielolokalowych w pojemniku koloru zielonego z napisem „szkło”, a w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych w worku koloru zielonego z napisem „szkło”,
4) bioodpady – w pojemniku koloru brązowego z napisem „BIO”, a w przypadku przepełnienia pojemnika w worku koloru brązowego z napisem „BIO”,
5) odpady pozostałe po wysegregowaniu frakcji opisanych w pkt 1 – 4 tj. niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – w pojemniku koloru czarnego z napisem „ZMIESZANE ODPADY KOMUNALNE”.
2. Właściciele nieruchomości zamieszkałych oznaczają worki, w których przekazują odpady, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1-3 podmiotowi odbierającemu odpady komunalne, naklejką z indywidualnym kodem kreskowym, służącym weryfikacji prawidłowości realizacji obowiązku selektywnej zbiórki tych odpadów oraz prawidłowości danych zawartych w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
3. Pojemniki do zbierania bioodpadów i zmieszanych odpadów komunalnych na nieruchomościach zamieszkałych są wyposażone w transponder RFID (chip), służący do weryfikacji danych zawartych w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
4. Przydomowy kompostownik, o którym mowa w § 6 ust. 2 jest pojemnikiem przeznaczonym do gromadzenia bioodpadów lub pryzmą, a jego pojemność nie może być mniejsza niż 300 litrów. W kompostowniku należy zapewnić dostęp tlenu do przetwarzanych odpadów.
5. Kompostowaniu poddaje się bioodpady stanowiące części roślin, z wyłączeniem takich bioodpadów, których skład lub pochodzenie mogą powodować zanieczyszczenie kompostu lub spowolnienie procesu kompostowania. W szczególności nie poddaje się kompostowaniu bioodpadów zanieczyszczonych substancjami szkodliwymi dla środowiska, odpadów pochodzenia zwierzęcego, w tym odpadów kuchennych i spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz nierozdrobnionych gałęzi.
6. Lokalizacja kompostownika musi spełniać warunki określone w § 36 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. w Dz. U. z 2019 r., poz. 1065). Kompostownik nie może znajdować się w miejscu zalewanym przez wodę.
§ 9. 1. Pojemniki na odpady należy ustawić na terenie nieruchomości z której zbierane są odpady, lub na terenie sąsiadującym, do którego właściciel nieruchomości posiada tytuł prawny, w miejscach utwardzonych, łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników podmiotu uprawnionego do odbioru, umożliwiających swobodny transport pojemników, nie powodując jednocześnie uciążliwości dla osób trzecich.
2. Kosze uliczne wykonane z materiałów niepalnych, o konstrukcji zabezpieczającej odpady przed opadami atmosferycznymi i rozwiewaniem, należy ustawiać w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego, przy przystankach komunikacyjnych, na terenach zielonych oraz na terenach nieruchomości, na których znajdują się obiekty służące do użytku publicznego, tak by nie powodować zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.
§ 10. 1. Magazynowanie odpadów komunalnych na nieruchomości, w tym odpadów zbieranych selektywnie, winno być prowadzone w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi i środowiska oraz nienaruszający norm sanitarnych.
2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez:
1) zapewnienie szczelności pojemników,
2) zabezpieczenie pojemników przed roznoszeniem odpadów przez wiatr i zwierzęta,
3) utrzymywanie pojemników w czystości.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyznaczenia miejsc gromadzenia odpadów z uwzględnieniem wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1065) oraz utrzymania ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, nie dopuszczając do zalegania odpadów poza pojemnikami i workami. Miejsca gromadzenia odpadów powinny być zabezpieczone przed zalewaniem odpadów komunalnych przez wody opadowe lub roztopowe oraz przed dostępem osób trzecich.
Rozdział 4.
Sposób i częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
§ 11. 1. Ustala się następujący sposób pozbywania odpadów komunalnych z nieruchomości:
1) właściciel nieruchomości zapewnia podmiotowi uprawnionemu do odbioru odpadów swobodny dostęp do pojemników, zgodnie z ustalonym harmonogramem,
2) odpady komunalne niesegregowane (zmieszane) należy gromadzić w przeznaczonych do tego odpowiednich pojemnikach, które zostaną odebrane przez podmiot uprawniony, w wyznaczonym terminie,
3) odpady komunalne zebrane selektywnie w odpowiednich pojemnikach lub workach należy wystawić do odbioru w wyznaczonym przez podmiot uprawniony terminie lub dostarczyć do zbiorczych punktów segregacji odpadów lub punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. w Dz. U. z 2019 r. poz. 1895), do punktów zbierania zorganizowanych przez sprzedawców tego sprzętu bądź do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
5) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
6) zużyte opony, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
7) odpady budowlane i rozbiórkowe należy dostarczyć do punku selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
8) odpady budowlane poza placem budowy należy gromadzić w odpowiednich pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów budowlanych, a następnie przekazać podmiotowi uprawnionemu,
9) usuwanie odpadów budowlanych winno się odbywać niezwłocznie po zapełnieniu pojemnika, na koszt właściciela nieruchomości, zabronione jest usuwanie odpadów budowlanych zmieszanych z innymi odpadami,
10) przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie gminy lub punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
11) odpady niebezpieczne, chemikalia, odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
12) zużyte baterie należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w Urzędzie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie i w wybranych placówkach oświatowych na terenie gminy lub dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
13) zużyte akumulatory należy przekazywać podmiotom uprawnionym do ich zbierania lub recyklingu lub dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
14) tekstylia i odzież należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
15) meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz opony mogą być wystawione w terminie podanym przez podmiot uprawniony (w czasie tzw. „wystawki”), na chodnik przed wejściem na teren nieruchomości lub dostarczone do oznakowanego kontenera przeznaczonego do tego celu.
2. Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne, jest zobowiązany do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z tej nieruchomości.
3. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na terenie których w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady zielone, mogą je kompostować we własnym zakresie i na własne potrzeby, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.
§ 12. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych:
1) odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) należy pozbywać się z terenu nieruchomości w uzgodnione z podmiotem uprawnionym stałe dni tygodnia, nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie, a w okresie od kwietnia do października nie rzadziej niż raz na tydzień z budynków wielolokalowych i nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych, zgodnie z harmonogramem odbioru, nie dopuszczając jednak do przepełnienia pojemników, w których są zbierane,
2) odpadów komunalnych zbieranych selektywnie należy pozbywać się z terenu nieruchomości nie rzadziej niż raz na miesiąc, zgodnie z harmonogramem odbioru, nie dopuszczając jednak do ich przepełnienia. W okresie od kwietnia do października bioodpady, stanowiące odpady komunalne, usuwane są nie rzadziej niż raz na tydzień z budynków wielolokalowych i nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych, zgodnie z harmonogramem odbioru, nie dopuszczając do przepełnienia pojemników lub worków, w których są zbierane,
3) kosze uliczne ustawione na terenach przeznaczonych do użytku publicznego należy opróżniać nie rzadziej niż raz w tygodniu, nie dopuszczając jednak do ich przepełnienia,
4) właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je nie rzadziej niż raz w miesiącu, nie dopuszczając do przepełnienia.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 13.1. Gmina będzie podejmowała działania w celu:
1) ograniczenia masy powstających odpadów komunalnych,
2) prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych ze szczególnym uwzględnieniem ograniczenia ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska,
3) zwiększenia poziomów recyklingu w odniesieniu do szkła, metali, tworzyw sztucznych oraz papieru i tektury,
4) zwiększania poziomu przygotowania do ponownego użycia, recyklingu oraz innych form odzysku materiałów budowlanych i rozbiórkowych wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych.
2. Gmina zachęca do kompostowania zbieranych selektywnie odpadów ulegających biodegradacji w przydomowych kompostownikach na nieruchomościach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi.
3. Gmina podejmować będzie działania edukacyjne w temacie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz właściwego postępowania z wytworzonymi odpadami.
Rozdział 6.
Obowiązki i wymagania ciążące na osobach utrzymujących zwierzęta domowe.
§ 14. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 15. 1. Ustala się następujące obowiązki w stosunku do właścicieli wszystkich zwierząt domowych:
1) stały dozór nad posiadanymi zwierzętami,
2) usuwanie przez właścicieli lub opiekunów zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, parkingach, terenach zielonych itp., przy czym nieczystości te, umieszczone w szczelnych torebkach mogą być wrzucane do pojemników na odpady komunalne,
3) zabezpieczenie nieruchomości w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa.
Rozdział 7.
Wymagania dotyczące hodowli i utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§ 16. 1. Na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wolnostojącej, bliźniaczej, wielorodzinnej, jednorodzinnej szeregowej i zwartej oraz innej, przeznaczonej na funkcje mieszkaniowe, a nie związanej z produkcją rolniczą, zakazuje się prowadzenia hodowli i utrzymania zwierząt gospodarskich.
2. Na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wolnostojącej i bliźniaczej zakaz określony w ust. 1 nie dotyczy królików i drobiu oraz pszczół miodnych.
3. Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta, o których mowa w ust. 2 na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej obowiązani są spełnić następujące wymagania:
1) teren, gdzie utrzymywane są zwierzęta gospodarskie powinien być ogrodzony w sposób uniemożliwiający ich wydostanie oraz uwolnienie przez osoby nieuprawnione,
2) zwierzęta nie mogą być wypuszczane poza teren ogrodzony,
3) pszczoły należy trzymać w ulach ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości,
4) hodowla i utrzymywanie zwierząt gospodarskich nie może powodować uciążliwości dla otoczenia oraz osób zamieszkujących sąsiednie nieruchomości.
§ 17. Na terenie miasta Kąty Wrocławskie zabrania się utrzymywania i hodowania zwierząt gospodarskich w tym drobnego inwentarza na ulicach: Rynek i przyległych tj. Sikorskiego, Świdnicka, Okulickiego, Kościuszki, Barlickiego, Norwida, Kościelna, Strażacka.
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia.
§ 18. Nakłada się obowiązek wykonywania deratyzacji na terenie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w okresie wiosny i jesieni, a w przypadku pojawienia się populacji gryzoni także w innych terminach.